پیام دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به چهارمین همایش حقوقی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

 

پیام دکتر فرهادی  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به چهارمین همایش حقوقی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

 

پیام دکتر فرهادی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به چهارمین همایش حقوقی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در روز دوشنبه نهم مرداد ماه 1396 در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است توسط دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد قرائت شد.

متن پیام به شرح زیر می باشد:

 

سلام علیکم،

خداوند بزرگ را شاکر و سپاسگزاریم که در دهه کرامت و در آستانه میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، توفیق برگزاری چهارمین همایش مدیران حقوقی دانشگاه‌ها مراکز آموزش عالی کشور را در جوار بارگاه ملکوتی شمس‌الشموس امام رئوف حضرت علی بن‌موسی الرضا (ع) به مجموعه وزارت متبوع عطا فرمود.

برگزاری این همایش با برنامه ریزی دقیق و تلاش چمشگیر معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت و همکاری و مشارکت حوزه‌های صف و ستاد بویژه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌گردد. بحول و قوه الهی می‌توان با برخورداری از نقطه نظرات شرکت کنندگان محترم ومدیریت مشارکتی امور و بهره‌مندی از مباحث علمی و ذهن‌های کاوشگر اساتید و کارشناسان فرهیخته موجبات تحقق اهداف ترسیم شده آموزش خصوصاً منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ،رهنمودهای رئیس جمهور محترم، قوانین بالادستی و مقررات حاکم بر آموزش عالی کشور را فراهم آورد.

موجب خرسندی است در طول یکسال اخیر و در حد فاصل دومین همایش مدیران حقوقی که در شهریور ماه سال 1395 در دانشگاه بوعلی همدان برگزار شد تاکنون تصمیمات مناسبی اتخاذ گردیده و همچنین اقدامات موثر مجموعه معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت بویژه در سازماندهی حوزه حقوقی دانشگاه‌ها در قالب مناطق دهگانه حقوقی که منجر به برگزاری سومین همایش مدیران در بهمن ماه سال 1395 در دانشگاه شهید بهشتی شد و در آن همایش نیز با عزم راسخ شما عزیزان به رفع خلاءهای قانونی و اصلاح قوانین و مقررات آموزش عالی کشور با تدوین لوایح مورد نیاز اهتمام جدی به عمل آمد که امروز و در پایان دولت یازدهم شاهد تصویب سه قانون مهم در مجلس شورای اسلامی با عناوین :

اصلاح ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم،

مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی

لایحه قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به ویژه ماده 1 در خصوص اختیارات هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها به مثابه مرجع عالی مقررات گذاری برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی؛ هستیم و علاوه بر آن 8 لایحه دیگر در خصوص:

تفسیر ماده 8 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور

صیانت از حریم دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

استقساریه تبصره ماده 34 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27/11/1380

معافیت اراضی موقوفه تحت تصرف دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از پرداخت حق پذیره، اجرت المثل یا اجاره

حمایت از مالکیت فکری

6- معافیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور از پرداخت عوارض شهرداری‌ها

7- مجوز تغییر صندوق بازنشستگی اعضای هیأت علمی

8- معافیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از پرداخت هزینه دادرسی در دعاوی املاک

توسط شما همکاران حاذق و پر‌تلاش تدوین گردیده که از این تعداد 3 لایحه برای طی تشریفات قانونی به دولت تقدیم شده است.

از دیگر اقداماتی که در طول سال‌های اخیر و در دولت یازدهم در حوزه حقوقی و امور مجلس و مأموریت‌های وزارت متبوع صورت پذیرفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که هر یک به سهم خود می‌تواند در رفع مشکلات فراروی آموزش عالی مؤثر و مفید باشد:

از دیگر دستاوردها:

مستندسازی اموال غیر منقول دانشگاه‌ها که با حمایت معاونت حقوقی ریاست جمهوری، همت و جدیت معاونت حقوقی و امور مجلس و همکاران دفتر حقوقی ستاد و مؤسسات تابعه در مسیر مطلوبی در حال پیشرفت است.

همچنین برنامه‌ریزی و اجرای مصووبه جلسه 630 شورای عالی انقلاب فرهنگی و تشکیل هیأت عالی تجدیدنظر در وزارت عتف که به دادخواست‌ها و شکایات مطرح در حووزه مسایل آموزشی و پژوهشی رسیدگی نموده و بیشتر پرونده‌های ارجاعی از سوی دیوان عدالت در شعبه عالی مستقر در وزارت عتف تعیین تکلیف شده‌اند و تقریباً با روزآمد شدن آن بستری مناسب برای احیاء حقوق عامه فراهم شده است.

معذالک، آنچه در این برهه از زمان برای اینجانب اهمیت بیشتری داشته و بر پیگیری تا تحقق آن تأکید دارم عبارتند از:

تحقق منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و سیاست‌های دولت تدبیر و امید در بخش آموزش عالی کشور

2- دستیابی به اهداف قانون اساسی و سایر قوانین بالادستی بویژه سند چشم‌انداز 20 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 در بخش‌های مرتبط با آموزش عالی که اطمینان کامل دارم نظام آموزش عالی با التزام دقیق به مقررات از بستر فراهم در قانون احکام دائمی برای ارتقاء کارآمدی و اعتلای جایگاه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی فروگذاری نخواهد کرد.

3- رعایت و اجرای دقیق قوانین و مقررات حاکم بویژه قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران

4-نظارت کامل بر حسن اجرای قوانین و مقررات و تقویت روحیه تعامل و همکاری با نگاه حل مسإله در امور دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری ضمن رعایت قانون.

5- پیگیری مضاعف و رفع خلاء‌های قانونی فراوری آموزش عالی کشور در بخش‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری از طریق تصویب قوانین مترقی جدید، حذف و یا اصلاح قوانین مزاحم و معارض و تدوین یا اصلاح مقررات آموزش

عالی اعم از مصوبات دولت، آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و سایر مواردی که نیاز به اصلاح و یا شفاف سازی دارد.

6-تقویت ساختاری مدیریت امور حقوقی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و ارتقای جایگاه دفاتر حقوقی و افزایش انگیزه و ماندگاری کارشناسان حقوقی دانشگاه‌ها با توجه به تأیید قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران

در این فرصت شایسته است از مساعی برگزارکنندگان و اهتمام شرکت کنندگان اعم از اساتید، مدیران، کارشناسان و عوامل اجرایی و فنی قدردانی نمایم و امیدوارم این اقدامات زیربنایی دولت یازدهم، موجبات رشد، تعالی و شکوفایی بیش از پیش جامعه دانشگاهی و میهن اسلامی‏‌مان را فراهم آورد.

والسلام

علی من اتبع الهدی

دکتر محمد فرهادی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری