neshaste94

نشست هم‌انديشي دبيران امور اداري، پشتيباني و منابع انساني مناطق 9 گانه آموزش عالي كشور با حضور دکتر محمدحسین امید معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در محل اين وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، در اين نشست دكتر اميد با اشاره به نقش مشورتي و هماهنگي مناطق 9 گانه و با بيان اينكه اين مناطق هم اكنون نقش تقنيني ندارند، اظهار داشت :تا سال 1392 منطقه بندي در امور اداري، رفاهي و مالي وجود نداشت و اگر دانشگاه‌ها با هم هماهنگ شوند، بلوغ كافي ايجاد مي‌شود براي اينكه در آينده بتوانند به طور مستقل فعاليت‌هايشان را انجام دهند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: تا پايان سال منطقه‌بندي معاونان انجام مي‌شود و در سال آينده نيز شاهد تشكيل منطقه‌بندي رؤساي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي خواهيم بود.

در ادامه دكتر محمدباقر شيخي مدير كل امور اداري وزارت علوم، مشاركت و انجام كار تيمي را فلسفه وجودي ايجاد مناطق 9 گانه دانست و بر اهميت مشاركت دانشگاهيان در تصميم‌سازي برنامه‌هاي كلان تأكيد كرد.
وي افزود: امور اداري در چارچوب مناطق، وظايف سنگيني بر دوش دارد و در رويكرد دولت تدبير و اميد بايد با استفاده از ابزار و فناوري جديد به چابك سازي دولت و سازمان خود انديشيد.

دكتر شيخي درخصوص فلسفه ايجاد مناطق عنوان كرد: اين منطقه بندي با نگاه آمايش و اكوسيستم مطرح شده و بر نوعي تمركززدايي و تفويض اختيار به اجزا مطرح شده است.

وي با اشاره به اينكه جامع‌نگري در حل مسائل مختلف از الزاماتي است كه مناطق 9گانه در مجموعه آموزش عالي از آن برخوردارند گفت: دبيران و مديران امور اداري در دانشگاه‌ها در اين خصوص وظايف سنگيني دارند كه در درك و تشخيص مسائل امور اداري و آموزش عالي در حيطه منطقه خود بايد تلاش مشخصي داشته باشند.
دكتر شيخي گفت: اين نگرش مسائل را هم منطقه‌اي و هم در دانشگاه‌(صف) و هم در ستاد وزارت بايد تعميم دهيم تا هدف اصلي به وجود آمدن مناطق عملي شود.

مدير كل امور اداري وزارت علوم افزود: بايد قادر باشيم از طريق مطالعه تطبيقي براي دسترسي به وضع مطلوب تلاش كنيم، يعني رسيدن به وضع مطلوب امكان‌پذير نيست مگر اينكه از وضع موجود تحليل درستي داشته باشيم.
وي تصريح كرد: يكي از مسائلي كه در منطقه‌بندي اهميت دارد، رويكرد مشاركت‌جويي و خرد جمعي است كه منطقه‌بندي دسترسي به اين مهم را تسهيل مي‌كند و اگر توانستيم با مشاركت صحيح دانشگاه‌ها در مناطق و ارتباط درست مناطق بين يكديگر و استفاده از داده‌هاي آن ارتباطات در ستاد، استفاده درست كنيم آن زمان مي‌توانيم بگوييم از خردجمعي و مشاركت عمومي مناطق و دانشگاه‌ها استفاده كرده‌ايم.

دكتر شيخي با اشاره به اينكه نظام آموزش عالي را تنها در داخل مرزهاي خود نمي‌بينيم افزود: ايران اسلامي ما در زمينه‌هاي مختلف علوم پايه و علوم انساني داراي حرف اساسي براي جامعه بشري است و لذا بايد تحول جامعه بين‌المللي را نيز مدنظر قرار دهيم و مسئله خود را با توجه به نيازهاي ملي و بين المللي تعريف كنيم.
وي عنوان كرد: هر يك از مناطق از جمله پژوهشي، آموزشي و فرهنگي نيازمند فعاليت و اقدام دقيق مناطق امور اداري هستند چرا كه همه آنها درصددند كه در زمينه پرورش و تربيت نيروي انساني مورد نياز جامعه تلاش كنند، يعني تأمين نيروي انساني مورد نياز جامعه بر عهده آموزش عالي است و امور اداري مرجع تأمين كننده نيروي انساني كارآمد در كشور است.

دكتر شيخي به ايجاد سامانه اداره كل امور اداري اشاره كرد و افزود: معرفي ظرفيت‌ها و گزارش‌هاي مناطق در راستاي ايجاد ارتباط بين مناطق 9گانه نيز در اين سامانه پيش‌بيني شده است و اميدواريم در آينده سايت مناطق مستقل شود تا بتواند سرويس دهي بيشتري به مجموعه داشته باشد.

گفتني است در پايان اين نشست دبيران امور اداري، پشتيباني و منابع انساني مناطق 9 گانه كشور، گزارشي از فعاليت‌هاي انجام شده خود ارائه كردند.